Saturday, September 25, 2010

Sikap Cina lebih kurang macam ni

M=Melayu
C=Cina
Ketua kampong= Pemimpin Melayu.

Satu hari M pergi berehat bawah pokok di luar rumahnya.
Tiba-tiba seorang C datang jumpa M.
C kata pada M : "saya dengar you punya paip dapur ada rosak, saya mau kasi bikin".
M kata : "Eh tak payah, baru saja rosak, tak penting sangat, tak ok pun tak apa."
C kuat memujuk (lebih berciri memaksa).
M akhirnya membenarkan C masuk rumah dan membetulkan paip.
M kesian pada C pun ada sebab dia tahu C sebatang kara datang jauh dari negara Cina.
M tak tengok apa yang C buat, dia berehat di ruang tamu, dia mudah percaya.
Bila agak lama, C tak keluar-keluar.
M masuk ke dapur dan berjumpa C.
C sedang berehat sambil hisap cerut.
Bila C nampak M, dia kata : "paip saya sudah bikin ok, cantik."
C menambah kata : "Kalau saya tak bikin, lu punya rumah mesti teruk punya."
M diam saja. Dalam hati dia kata 'aku tak suruh pun. Kau yang beriya-iya. Aku kesian kat kau'.
Dia tanya C : "Berapa ni harga ?"
C jawab : "Eh tak payah bayar".
C tambah kata : "saya suka lu punya dapur. saya pun sudah bikin lu punya dapur. Lu tak payah bayar, lu kasi saja saya tinggal dalam lu punya dapur."
M kata : "Eh mana boleh itu macam."
C kata : "Lu mesti kasi saya tinggal sini. kalau tak, you olang bukan kenang budi. Lu jahat punya olang".
M marah dalam hati, tapi tak kuasa nak lawan cakap C.
M benarkan C duduk dalam satu bilik sebelah dapur.
Dari tahun ketahun, C yang ringan tangan, suka betulkan rumah M dari satu bahagian ke satu bahagian.
Setiap kali dia betulkan satu bahagian, dia mahu dia diberi kebebasan lebih luas di rumah M.
M berjumpa ketua kampong mengadu hal itu.
Ketua kampong beritahu M : "tak apalah, dia dah banyak berbakti kat rumah kau, berilah dia kebebasan, dia pun dah anggap rumah kau macam rumah dia sendiri, lagi pun dia dah lama kat rumah kau, kalau tak ada dia tentu rumah kau tak secantik sekarang. Senang cakap, kau ni bodoh".
M terpinga-pinga dengan kata-kata ketua kampong.
Hilang rasanya tempat dia mengadu.
Menangislah M tak berlagu.
M jumpa peguam.
C pun jumpa peguam.
Atas prinsip XXX, hakim benarkan C tinggal di rumah M, malah hakim beri lebih kuasa kepada C dalam rumah M.

No comments:

Post a Comment

Comments will be moderated.