Wednesday, September 16, 2015

Faktor memilih Parti

BIL.ItemBNPRPASDAPPKRGHBLain-lain
1Sekolah
2Hubungan luar
3Pertanian
4Pandai cakap
5Pertahanan
6Wanita
7Pandai fitnah
8Masjid
9Sukan
10Pembangunan bangunan
11Pembangunan sumber manusia
12hospital
13klinik
14surau
15tanah
16kerja
BIL.
PERATUS

Sunday, June 7, 2015

Tapi dia membaptis anak-anak

Salah satu tuntutan puak-puak Kristian ialah supaya orang Islam/negara tidak menganggap anak-anak orang orang Islam sebagai turut muslim sejak lahir tapi orang-orang Kristian tidak sedar bahawa mereka membaptiskan/mengkristiankan anak-anak mereka. Ramai juga muslim yang terpengaruh.

Saturday, May 30, 2015

Bulan ni dia kata tak ada kem di sebelah Malaysia

Bulan ni (Mei) dia kata tak ada kem di sebelah Malaysia tapi rupanya sejsk Januari 2015 sudah ada kem pelarian Rohingya di dalam kawasan Malaysia.

Monday, May 25, 2015

Thursday, May 21, 2015

RMK 11 - Kenapa perbelanjaan isi rumah sentiasa didiamkan ?

Apa guna jika pendapatan isi rumah USD 15,000 tapi perbelanjaan juga tinggi.?.

Mengapa pemerintah tidak bangga jika Malaysia mempunyai perbelanjaan yang paling rendah di dunia ?


Sunday, May 17, 2015

Nakba Day 14 Mei

Hari memperingati penubuhan Israel 1948 oleh PBB dengan mengambil tanah Palestine.

Thursday, May 14, 2015

Aceh menolak muslim Rohingya ?

Aceh bersungguh-sungguh mengamalkan undang-undang Islam tapi menolak kemasukan orang-orang pendatang yang bermasalah dari Rohingya dan Bangladesh. Sikap Islamkah ini ?

Wednesday, May 13, 2015

Porn vs Liwat

Kedua-duanya teruk. Tapi rakyat memilih bahawa porn lebih teruk dari liwat.

Thursday, April 30, 2015

"Ramai pelajar India di Kolej itu"

2. Kita harus tolong mereka itu. 3. Tolong sediakan cek RM2000." Sumber : TV2 lebihkurang jam 3.51 ptg Khamis 30.4.15.

Sunday, April 26, 2015

Provocation is the game

1. Provocation is not wrong in Malaysia. Proof me wrong. 2. Provocation is supported by the state. Proof me wrong. 3. Those who are not provocative will lose out. Proof me wrong.

Thursday, April 23, 2015

KWSP - Pengeluaran penuh

Option 1 - Umur 60 tahun. Option 2 - Umur 55 tahun. Masalah : Lebih 60 % kehabisan wang KWSP pada umur 60 tahun. Apa ada kena mengena ? Bagaimana option 1 atau 2 dapat menyelesaikan masalah ? Motif KWSP nampaknya takut dengan pemberian kadar dividen. Itu motif sebenar ?

Sunday, March 29, 2015

Pengampunan dari YDPA

Sebagaimana anda sedia maklum, perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada YDPA untuk mengampunkan setiap kesalahan.

Jimat air

Anda rasa container air di pam tandas anda mengandungi lebih air dari yang sepatutnya ? Masukkan beberapa ketul container air kecil ke dalamnya.

Tuesday, March 24, 2015

Orang bukan Islam sudah mula menyibuk pasal Islam

..berkaitan dengan hudud. Adakah ini bererti orang Islam boleh menyibuk pasal agama bukan Islam ?

Friday, January 23, 2015

Sunday, January 18, 2015

Problems of Ainol Novo W8

1. No indicator for 'charging'.
2. Its 'adapt brightness' does not work. Sometimes its screen goes dim to black until we can't see what is on the screen. It happens within about 5 seconds.
3. Its battery only suitable for internet text browsing. If you watch videos, battery gets only about 2 hours.

Solution :

1. Get 2 units, while you use one, you charge the other.
2. Set brightness to at least minimum 40% so that it won't get dim/black very fast.

Tuesday, January 13, 2015

Kebebasan bersuara itu untuk diuar-uarkan kepada orang lain

...supaya dia dapat bercakap sesuka hati terhadap orang lain, tapi orang lain tak boleh bercakap sesuka hati terhadap dia.

Wednesday, December 17, 2014

Piala AFF : Malaysia Lwn Thailand

Menyerlahkan 2 perkara : 1. Fadhli Sas mempunyai larian kurang laju, sering tewas dengan penyerang Thai menyebabkan dia sering buat tackle lambat. Ini membahayakan. 2. Safee Sali terus lembab. Pemain ini gaya je lebih tapi kurang work-rate.

DAP sahkan UMNO laksanakan pengislaman

DAP sahkan yang UMNO sedikit demi sedikit menerapkan undang-undang dan tatacara Islam dalam negara. Berita pada 4 Dis 2014 : DAP warns of creeping Islamisation, sounds call to keep Constitution ‘secular’ SUBANG JAYA, Dec 4 — Claiming of a covert attempt by the Malaysian authorities to introduce more Islamic laws, DAP acting national chairman Tan Kok Wai today urged... my.news.yahoo.com

Tidak guna akal

SyedsOutsideTheBox terlalu mudah men'generalise'kan bahawa menurut beliau orang islam menganggap diri mereka tidak perlu mengguna akal dalam semua perkara. Kasihan SyedsOutsideTheBox gagal memahami fikiran sesama muslim lain. Bagi beliau semua perkara mesti boleh difikir menggunakan akal dan tak ada perkara yang tidak boleh difikir dengan akal. Sedangkan ada perkara yang akal mampu fikirkan dan ada perkara yang akal tidak/belum mampu fikirkan. Rasanya beliau penyembah akal.

Friday, November 28, 2014

Apa yang mungkin Najib dan KJ dinasihatkan melalui panggilan itu ...

Mungkin pemanggil itu menasihatkan : Nampaknya belum boleh. Sekarang ikut arus dulu. Tunggu 2 atau 3 bulan lagi bila mereka akan lupa dan sebok dengan tugas harian. Pada masa itu kita boleh mula lagi.

Monday, November 10, 2014

Truely great malaysian

a truely great malaysian is when a malay follows an an indian or chinese way, but not the other way.

Sunday, November 9, 2014

Rayuan ke Mahkamah Persekutuan

MAINS masih ada peluang untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan ke Mahkamah Persekutuan.

Saturday, November 8, 2014

Boleh diskriminasi

Perlembagaan Persekutuan

Kesamarataan

8.
(1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang- undang.

(2) Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara .......


Komen :

Alasan mahkamah rayuan ialah perlembagaan tidak boleh mendiskriminasi keatas gender pondan yang memakai pakaian perempuan. Tapi para hakim mungkin tidak terbaca artikel 8(2). Artikel itu jelas menyatakan jika sesuatu diskriminasi dengan jelas dibenarkan oleh perlembagaan, maka diskriminasi itu boleh dilakukan.

Contoh diskriminasi yang dibenarkan ialah kerajaan negeri boleh menggubal undang-undang yang menghukum orang Islam (sahaja) yang melakukan perbuatan bertentangan dengan perintah agama Islam. Lihat berikut :

Jadual 9 Senarai 2 (Senarai Negeri)

Kerajaan Negeri di beri hak bagi .... "pewujudan dan penghukuman kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam Senarai Persekutuan."

Komen :

Senarai Persekutuan tidak menyatakan hal berkaitan hukuman keatas orang Islam yang melakukan kesalahan terhadap perintah agama Islam.

Dengan itu kerajaan Negeri Sembilan berhak mewujudkan undang-undang yang menghukum orang Islam yang melakukan kesalahan terhadap perintah dalam agama Islam.

Sah Malaysia bukan negara Islam ?

Bukti : Laki-laki sah dari segi undang-undang boleh berpakaian seperti perempuan.

Malaysia negara Islam hanya retorik.

Laki-laki boleh berpakaian seperti perempuan

laki-laki boleh berpakaian seperti perempuan. alasannnya kebebasan individu, atau penyakit psiaktrik. tak tahu yg mana alasan yg sebetulnya. kalau kebebasan, tentu ada akta yg menyekat kebebasan mutlak. contoh tak boleh berbogel tepi pantai. kalau penyakit, kenapa tak ditangkap masukkan hospital (yg sesuai). knp orang berpenyakit dibiarkan berkeliaran di kawasan awam. kalau belum ada ubat, letakkan lah dihospital, macam penyakit aids sebelum ada ubatnya dulu.

Had kuasa Mahkamah kehakiman

Perlembagaan Persekutuan

Artikel 121(1A)

Mahkamah yang disebut dalam Fasal (1) (Mahkamah Tinggi) tidaklah mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa perkara dalam bidang kuasa mahkamah Syariah.

Komen :

Apabila Mahkamah Tinggi mengadili perkara yang ada dalam bidangkuasa mahkamah Syariah, dengan sendirinya hak yang diadili itu gugur dan tidak ujud keperkuan untuk dibawa ke mahjamah rayuan apatah lagi ke mahkamah persejutuan.

Hakim tidak faham 'jenayah syariah' dengan 'jenayah sivil' ?

.... mungkinkah, sebab itu disebut oleh hakim mahkamah rayuan bahawa laki-laki berpakaian perempuan bukan kesalahan 'jenayah' tanpa menyebut ia 'jenayah syariah' atau 'jenayah sivil'. Mungkin dapat dimaklumi hakim mahkamah rayuan (sivil) tidak diwajibkan faham tentang hukum syariah.

Hak Negeri membuat undang-undang bagi orang Islam

Perlembagaan Persekutuan

Jadual 9 Senarai 2 (Senarai Negeri)

Kerajaan Negeri di beri hak bagi .... "pewujudan dan penghukuman kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam Senarai Persekutuan."

Komen :

Senarai Persekutuan tidak menyatakan hal berkaitan hukuman keatas orang Islam yang melakukan kesalahan terhadap perintah agama Islam.

Dengan itu kerajaan Negeri Sembilan berhak mewujudkan undang-undang yang menghukum orang Islam yang melakukan kesalahan terhadap perintah dalam agama Islam.

Mengawal pengembangan agama lain terhadap orang Islam

Perlembagaan Persekutuan

Artikel 11(4)

Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah- Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang- undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.

Komen : Pengawalan terhadap penggunaan kalimah Allah merupakan salah satu cara mengawal pengembangan doktrin agama lain terhadap orang Islam.

Friday, October 31, 2014

Akhir Piala Malaysia : JDT jangan turunkan dua pemain ini

JDT harap jangan turunkan 2 pemain iaitu Safee Sali dan Nurshahrul Idlan. Lemas tengok permainan mereka ini, gelecek banyak tapi kerap jatuh. Gelecek jatuh, gelecek jatuh. Mengganggu rentak permainan. Sebagai penonton, tak gemar langsung.

Sunday, October 26, 2014

Berapa peratus pinjaman perbankan kepada bukan Melayu ?

Kita diberitahu, orang Melayu hanya memiliki 20 peratus tanah di Semenanjung. Kita juga berminat untuk tahu berapa amaun dan peratus pinjaman perbankan kepada Melayu dan bukan Melayu (pinjaman kenderaan, perumahan, hartanah, saham dll). Harap ada yg bertanya di Parlimen.

Sync antara ftp dengan local folder

Android masih belum mampu untuk lakukan sync antara gadget Note 3 dengan ftp site. Tapi dengan mudah sync antara ftp site folder dengan folder di windows tablet (Acer Iconia W4). Harga Note 3 sekitar rm2300 tapi W4 hanya rm1099.

Friday, October 24, 2014

Syaitan dan anjing

Antara syaitan dan anjing, mana lebih teruk ? Dalam Quran ada disebut syaitan musuh yang nyata. Tapi ramai ulamak yang berpendapat berkawan dengan syaitan sangat dibolehkan demi mencapai cita-cita satu kumpulan. Anjing tidak disebut sebagai musuh, cuma najis. Najis ada cara untuk disucikan. Musuh yg nyata tidak boleh disucikan tapi hendaklah dihapuskan terus. Tu sebab ramai yg keliru, kalau boleh kawan dgn syaitan, apa salahnya berkawan dengan anjing.

UTC : Lagu je berdegar2, tapi mana dia ?

...

Monday, June 9, 2014

Cina tamak selalu untung

Peribahasa Melayu ada menyebut 'orang tamak selalu rugi' tapi sekarang di Malaysia 'Cina tamak selalu untung'.

Tuesday, May 20, 2014

Mah calon bn prk teluk intan

tengok calon bn dari gerakan tu laki-laki tapi rambut blonde mcm gaya gay. tak selera tengok. mah pernah jadi mp kawasan itu selama 2 penggal tapi kemudian ditolak pengundi. masih nak dicalonkan juga ? macam tak ada orang lain. dah jelas pengundi dah tak mau dia.

Monday, May 19, 2014

PRK Teluk Intan - Melayu harus undi Dyana

1. Dia masih muda, ada peluang untuk berpatah balik. Kalau calum MCA tu nak patah balik ke mana ? 2. Apa untung undi calun mca ? Dia sebagai cina tetap bersepadu dgn dap untuk memperkuat agenda cina. 3. Kalau Dyana menang, dimasa depan dia akan berhadapan dgn isu kritikal yg dpt menentukan sebenar-benarnya samada dia anti-melayu. Kalau pilih mca, memang dah jelas kemana objektifnya. 4. Harap2 ada isu yg menyebabkan Dyana berpaling tadah. Biar dap tak percaya pada melayu.

Sunday, May 18, 2014

MAS : habis madu sepah dibuang

MAS dahulu sebagai sebuah GLC tentu tidak dapat berfungsi sepenuhnya sebagai entiti commercial. Tapi apabila ia mengalami masalah,kerajaan enggan membantu malah dicadangkan supaya dibankrupkan sedangkan kerajaan sendiri berperanan menyebabkan masalah dalam MAS.

Tuesday, April 8, 2014

Perkhidmatan bomba yang boleh diperbaiki

Pemerhatian semasa peristiwa kebakaran kebun di Muar :

1. Bomba suruh orang kampong buat kolam sendiri. Ini menunjukkan pihak bomba hanya tahu 'menggunakan' sumber air yang sudah sedia ada tetapi tidak tahu 'membuat' atau 'mencipta' sumber air. Sebagai sebuah badan professional, kekurangan kebolehan seperti ini sangat menjolok mata. Seharusnya pihak bomba mempunyai peralatan untuk membina sumber air, contohnya menggali perigi sementara.

2. Bomba tidak ada tiub salur yang pelbagai saiz. Tidak semua kebakaran memerlukan tiub saiz besar yang lekat pada badan lori bomba. Sekarang terdapat sistem dimana mesin penyedut air boleh diangkat dengan tangan untuk dibawa masuk ke kawasan kebakaran yang jauh dari kedudukan lori bomba. Pihak bomba seharusnya mempunyai sistem seperti ini.

3. Bomba tidak ada kenderaan yang pelbagai saiz. Sekarang ini jika pihak bomba tidak dapat masuk ke sesatu kawasan kerana lori bomba tidak boleh masuk disebabkan saiznya, maka begitulah saja kedudukannya. Seharusnya pihak bomba sebagai badan professional mempunyai kenderaan yang lebih kecil untuk mudah sampai ke kawasan yang lebih jauh.

Monday, April 7, 2014

Antara windows dan Android

Rasanya Windows lebih bertenaga dari Android walaupun Android lebih mahal. Contohnya peranti Windows yang berharga RM1,099 dengan RAM 2 GB (Acer Iconia W4) dapat diguna untuk mengedit blog di Blogger tanpa masalah sedikit pun tapi Android berharga RM1,500 dengan RAM 2GB (Note 2) terkial-kial untuk membuka editan blog di Blogger.

Thursday, February 20, 2014

Kasim Ahmad : Pendapat dia

"Tiap-tiap generasi diperintah oleh Tuhan mengkaji semula ajaran-ajaran pemimpin mereka yang terdahulu; yang betul diterima dan diteruskan, yang salah ditolak." Dari mana dia dapat 'perintah' berkenaan ?

 =====
kata Kassim Ahmad tentang bertudung : "Menutup rambut dengan bertudung bermakna udara bersih tidak dapat memasuki rambut. Dengan itu rambut menjadi busuk. Dengan lain perkataan, ia tidak sihat."

Pelik dengan pandangan dia ni. Kalau dia tu menutup badan dengan baju, bermakna udara bersih tidak dapat memasuki badan dia. Dengan itu badan dia menjadi busuk.

====

Kata dia :

"Rasul akan berkata:  ‘Tuanku, umatku telah membelakangkan Quran ini."


Dia kata Rasul menggunakan perkataan Tuanku, bukan Tuhanku bila berdoa kepada Allah SWT.

=====

Dalam teks ucapan dia dalam Seminar, dia tidak pernah menyebut Allah, tetapi hanya menyebut Tuhan, seolah-olah bagi beliau Allah itu diterjemah sebagai Tuhan.

=====

Kata dia :

"Quran itu mesti ditafsirkan semula oleh generasi yang mendatang, mewarisi tafsiran yang betul dan menolak tafsiran yang silap daripada generasi yang terdahulu."


Tapi dia tidak ada pun menyebut apakah tafsiran yang dia rasa salah dan apakah tafsiran yang betulnya.

======

Friday, February 7, 2014

Serangan minda keatas Melayu

Sekarang ini kalau kita berada di internet, kita dapati semakin kerap bangsa Melayu dikutuk, dicaci dan dihina oleh kaum lain di Malaysia ini terutamanya oleh kaum Cina (yang kononnya mereka bangsa lebih agung), dan terdapat banyak juga oleh orang Melayu sendiri (yang kononnya moden). Lawati saja di blog-blog, forum-forum dan laman sesawang.

Kutukan, hinaan dan cacian itu berpusar pada isu bahawa orang Melayu tidak maju, bahasa Melayu tidak global (isu orang Melayu malas sekarang sudah jarang kedengaran).

Pengutuk, pencaci dan penghina itu membandingkan pencapaian orang Melayu dengan pecapaian orang Barat dan orang Cina (samada Cina di Tanah Besar Cina atau Cina di Malaysia dan Singapura).

Rasanya, orang Melayu di Malaysia tidak perlu marah kerana nampak sangat kebodohan si pencaci itu.

Sebabnya mudah saja :

1. Faktor bilangan penduduk : bilangan orang Melayu hanya sekitar 10 juta orang, dibandingkan dengan orang Barat di Eropah dan benua Amerika yang berjumlah sekitar 500 juta, dan orang Cina hampir 1.4 Billion.

2. Faktor sejarah : Orang Melayu baru saja bebas merdeka pada 1957 sedangkan orang Barat tidak pernah dijajah, dan orang Cina hanya sebahagian kecil saja tanah mereka di jajah dahulu.

Thursday, January 23, 2014

Chinese New Year - racism

Chinese New Year celebration is a racist celebration because it is based on race. It should be banned. No other race in the world has a celebration bases on race except the Chinese.

Saturday, December 28, 2013

If Allah is Islam-exclusive, can Bahasa Melayu be national?

If Allah is Islam-exclusive, can Bahasa Melayu be national? – Wong Chin-Hua Untuk menjawab persoalan : Orang bukan islam harus tahu satu perkara tentang Islam iaitu islam itu lebih tinggi dari segala hal termasuk lebih tinggi dari bahasa kebangsaan. Perkataan Allah memang sebahagian dari bahasa Melayu tapi ia tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya hingga menjejas kesuciannya.

Thursday, December 26, 2013

Kristian : Tuhan menyesal ?

Cuba fikirkan ini : Tuhan membuat peraturan hidup. Melanggar peraturan tuhan bermakna mendapat dosa. Sistem dosa itu juga adalah ciptaan tuhan. Tuhan boleh saja mencipta atau mengubah sistem dosa. Apabila manusia melakukan dosa, mengapa harus tuhan menebus dosa manusia itu sedangkan sistem dosa itu adalah ciptaan tuhan sendiri. apakah tuhan menyesal mencipta sistem dosa dan tak dapat betpatahbalik sehingga membenarkan diri anaknya dibunuh dipalang salib oleh manusia kononnya untuk menebus dosa itu ? pelik dan lemahnya tuhan mengikut kepercayaan kristian.

Iman perlukan sokongan

Iman (Faith) seseorang tidak berdiri dengan sendirinya. Sedikit sebanyak ia perlukan sokongan dari sekeliling dan persekitaran supaya terus subur dan kuat. Mengapa kita harus membenarkan orang lain terus menerus menguji iman kita sedangkan ujian itu tidak perlu ujud dan kita ada kuasa untuk mengekang ujian itu. Biarlah Allah sahaja yang menguji iman kita, bukan manusia beragama lain.

Wednesday, December 25, 2013

Muslims do not celebrate Christmas

The more correct word may be is "Noticing". There is a sort of "acknowledging" the people but not the religion itself. May be we need to concort a new word that is shorter.

Thursday, December 19, 2013

Pandai cakap Inggeris tapi bodoh jugak

Ada sekumpulan yang percaya bahawa untuk menjadikan Malaysia maju maka bahasa Inggeris mestilah dikedepankan. Mereka percaya penutur bahasa Inggeris boleh transform seseorang jadi pandai. Tapi kenyataannya kita nampak menteri2 yang pandai cakap Inggeris pun bertindak dan bercakap cara bodoh jugak. terutamanya yang Px tu ...

Saturday, May 11, 2013

UMNO harus cipta rangkaian pemborong bumiputra

Pada pemerhatian saya, bumiputra sudah mempunyai cukup peruncit-peruncit diseluruh negara di setiap kampung dan kawasan luar bandar. Bagaimanapun peruncit-peruncit ini mendapatkan bekalan kebanyakannya dari pemborong bukan bumiputra. Adalah peranan UMNO untuk mencipta golongan pemborong bumiputra bagi setiap barang dan perkhidmatan yang diperlukan oleh kaum bumiputra. Langkah ini hendaklah dilaksanakan dalam tempoh 5 tahun ini sebelum PRU akan datang (14). Ini kerana dijangka kaum bukan bumiputra akan dapat mentadbir negara ini selepas PRU14 dengan bantuan bumiputra bandar dan golongan menengah Melayu.

Ramai Melayu tak kisah Cina perintah

Daripada perbualan-perbualan spontan dengan orang-orang Melayu samada kenalan atau orang yang baru ditemui , saya dapati agak ramai orang Melayu yang tak kisah jika Malaysia diterajui oleh orang Cina. Respon mereka ada yang berkata terus terang "apa salahnya". Ada juga yang berkata "entahlah". Ada yang tak percaya bahawa orang Cina tidak akan berlaku tidak adil kepada orang Melayu. Ada juga yang berdiam diri seolah-olah tidak mahu menyatakan pegangannya. Ada yang kata "kau anti Cina sebab kau orang UMNO". Harap ada mana-mana badan yang buat kajian untuk mendapatkan statistik yang lebih tepat.

Friday, May 10, 2013

Tak perlu tuduh tak kenang budi

Tak perlu menuduh orang Cina tidak mengenang budi jasa BN kerana :

1. Tindakan mereka sah disisi undang-undang pilihanraya.
2. UMNO sendiri tahu dari dulu bahawa istilah 'kenang budi' memang tiada dalam kamus hidup mereka.
3. Tidak ada peraturan dalam buku politik bahawa jasa baik mesti dibalas dengan mengundi orang yang buat baik itu.
4. UMNO sendiri yang membina prasarana untuk mereka dapat hidup tanpa bantuan kerajaan apabila kerajaan memenuhi permintaan mereka untuk mendapatkan sekolah sendiri, universiti sendiri, saluran tv dan radio sendiri dan sebagainya.

Langkah pemimpin Cina dalam PRU14 nanti

Selepas PRU13, pemimpin DAP dapat meyakinkan orang Cina bahawa mereka mempunyai keupayaan untuk mengetuai kerajaan di Malaysia. Dalam PRU13 mereka memenangi 38 kerusi. Selepas PRU13 mereka mendapat lebih sokongan apabila orang-orang MCA dan Gerakan enggan diwakili dalam kerajaan BN. Ini secara tidak langsung adalah sokongan MCA dan Gerakan kepada masa depan DAP. Mereka akan lebih meyakinkan baki pengundi Cina bahawa 'Cina Boleh!'. Mereka akan dapat 45 ke 48 kerusi dengan mudah. Ditambah pada masa depan lebih banyak bandar akan ujud yang akan memihak kepada DAP. Dibantu oleh PKR dan PAS mereka boleh mendapat majoriti mudah 112 kerusi dan DAP menjadi pemegang kerusi terbanyak. Apek-apek sudah nampak!

Kerusi Parlimen bermajoriti Cina atau hampir bermajoriti Cina yang belum dikuasai DAP :

P165 Tanjong Piai
P161 Pulai
P159 Pasir Gudang
P158 Tebrau
P150 Segamat
P142 Labis
P89 Bentong

Thursday, May 9, 2013

Orang Cina mula apologetik

Sekarang sesetengah mereka berkata orang Cina ditipu dan ditakut-takutkan oleh DAP. Sebenarnya inilah sikap sebenar orang Cina. Mereka ni cakap bahasa kebangsaan pun tunggang langgang, masakan mereka nak undi BN. Sebenarnya juga apa yang diuar-uarkan oleh DAP bahawa orang Cina akan dapat memerintah adalah benar. Ini dapat dilakukan jika semua orang Cina mengundi DAP dan dibantu sedikit sebanyak oleh PKR dan PAS untuk mendapatkan undi Melayu. Jadi, ini bukan tipu tapi kemungkinan yang sangat besar untuk menjadi satu realiti. Jadi tak perlu apologetik dan tak perlu orang Melayu menerima langkah apologetik mereka ini.

Orang Cina tak perlukan BN

Sampai bila pemimpin Melayu/Bumiputera nak sedar bahawa merekalah yang begitu terhegeh-hegeh mahukan undi Cina hingga banyak peruntukan kewangan dihabiskan untuk membantu kaum Cina. Orang Cina sedar bahawa mereka boleh hidup sendiri kerana prasarana telah disediakan oleh pemimpin Melayu untuk membolehkan orang Cina hidup dalam kelompok mereka sendiri. Apa yang mereka tidak ada? Tanah, bahasa, sekolah, perniagaan, dan lain-lain. Jadi, apa faedah mereka undi BN? Dalam hati mereka pasti kata 'itu pemimpin-pemimpin Melayu banyak bolo'.

Orang Cina bermuka-muka depan DS Najib

Dibaca samada orang Cina bermuka-muka depan DS Najib atau DS Najib kena tipu dengan lagak orang Cina. Bila DS Najib berkempen di kawasan Cina, dia disambut dengan meriah hingga menimbulkan keyakinan kepada DS Najib bahawa orang Cina telah kembali menyokong BN. Mereka memuji-muji 'Ajib Gor' dan kagum dengan anak DS Najib yang fasih berbahasa Mandarin. Tapi bila tiba PRU, hanya 5 % yang mengundi BN. Rupanya mereka datang ramai-ramai hanya untuk nak makan.

DAP hampir-hampir dapat memerintah

DAP 38. PKR 30. PAS 21. Jumlah 89. PR memerlukan hanya 23 kerusi saja lagi untuk dapat majoriti mudah. Jika di PRU akan datang DAP dapat 5 kerusi lagi, PKR 9 dan PAS 9, maka DAP akan dapat 43 kerusi, PKR 39 dan PAS 30. Ini bererti Malaysia akan dapat Perdana Menteri dari kaum Cina.

Tindakan MCA tak mau jawatan dlm kerajaan BN

Langkah ini akan semakin menjauhkan orang Cina dari mainstream kerajaan BN yang memerintah. Kepada siapa orang Cina akan merapatkan diri? Sudah tentu kepada DAP. Ini akan menguatkan DAP dan perpaduan orang Cina keseluruhannya. Begitulah bijaknya pemimpin Cina MCA untuk berjuang disisi DAP secara halus tanpa menyakiti perasaan komponen BN yang lain.

Tuesday, May 7, 2013

PAS tak mungkin masuk BN....

.... kerana tidak mahu dilihat oleh DAP sebagai parti yang rasis dan akan membuktikan orang Islam tidak boleh dipercayai.

Wednesday, January 2, 2013

Yaajuj dan Maajuj belum dapat keluar?

Menurut alQuran, ketika yajuj majuj dapat keluar dari tembok zulkarnaen, mata orang-orang kafir akan terbeliak dan mereka menyesal kerana lalai dengan hal yajuj majuj. ini bermakna ada antara orang kafir yg tahu tentang yajuj majuj tapi mereka tidak pedulikannya hinggalah yajuj majuj benar2 muncul. seingat saya, belum ada terbaca keadaan yang tercatit dalam sejarah yang menyatakan orang2 kafir terkejut dengan kemunculan yajuj majuj hingga mereka terbeliak mata dan ramai2 menyesal. maknanya yajuj majuj belum dapat keluar lagi dari tembok zulkarnaen.

Thursday, December 13, 2012

Selepas 15 minit, Malaysia mungkin tewas kerana. ..

1. dimana ada bola, disitu ada ramai pemain thailand.
2. pemain thailand pandai berputar badan dengan cepat.
3. pemain thailand pandai melekatkan bola dikaki.
4. pemain thailand rata-rata lebih pantas lariannya.

harap saya silap.

Pada minit 20 thailand main jahat bila seorang pemainnya dengan sengaja menyiku mat yo. nampak sangat sengajanya.

Pada minit 45, pengadil korea tunjuk jahat dengan memberi kad merah pada pemain Fadli Shas sedangkan dia berada dipihak yang tidak bersalah sebaliknya pemain thailand yg menyikunya terlebih dulu kemudian pemain thai itu berpura2 seolah2 dia yg jadi mangsa dgn meluru pada Fadli selepas menyiku. Pemain thai yg buat tackle kasar pada nurshahrul tidak pula dikenakan apa-apa tindakan. Tapi muka pengadil korea memang nampak benci kat Malaysia.

Rasanya pemain Thailand telah diarahkan oleh jurulatih mereka untuk membuat provokasi keatas Fadhli kerana mereka tahu Fadhli sudah ada 1 kad kuning. Inilah satu taktik jahat. Malaysia nak belajar atau tak taktik ni?

Lepas 5 minit separuh kedua aku dah tak selera nak tengok. Aku tak tahu macamana Malaysia nak score kalau cuma ada seorang striker di letakkan di depan. Dah tu, dia kalah larian, cuma harapkan kebolehan menggelecek sedangkan setiap masa dihimpit oleh 2 atau 3 pemain thailand. Tambah lagi tiada pemain Malaysia yang beri sokongan. Tu yang buat aku tukar stesen tv lain.

Akhirnya dari berita tengah malam aku dapat tahu kita tewas 2 gol.

Apa yg jurulatih dah latih? Taktikal saja tak cukup. Jurulatih macam tak nampak kekurangan yang ada pada kebolehan pemain. Kan nampak sangat pemain kita memang dari dulu tak larat nak main 90 minit. Dah tu tak pandai nak lekatkan bola dikaki. Itu tugas jurulatih samada cari pemain yg dah sedia ada nafas panjang dan pandai kawal bola, atau latih pemain supaya jadi macam tu.

Thursday, November 8, 2012

Premium insuran motor harus turun selepas perlaksanaan AES

Logiknya begitu. Perlaksanaan AES dipercayai dengan yakin oleh pemain industri pengangkutan bahawa ia boleh mengurangkan bilangan kemalangan. Olehkerana bilangan kemalangan menjadi faktor menentukan harga premium insuran (lebih banyak kemalangan lebih tinggi premium, dan sebaliknya), maka langkah-langkah menurunkan premium insuran motor harus bermula.

Wednesday, November 7, 2012

Contoh Melayu disepit oleh Cina untuk jual tanah

Berdasarkan cerita mulut orang ramai di kawasan Parit Sulong pada tahun ini.

Ada seorang pakcik menyewakan tanah kepada seorang Cina. Ada surat perjanjian. Si Cina kemudian membayar wang sewa setahun ke hadapan walaupun ini tidak diperlukan dalam perjanjian sewa. Nampak duit banyak, wang itu diterima oleh pakcik tadi. Pakcik tidak lama kemudian telah membelanjakan duit tersebut. Selepas beberapa bulan, si Cina menuntut semula baki bayaran sewa yang terawal dibayar itu. Pakcik dah tak ada duit untuk pulangkan duit itu. si Cina kemudian datang ke rumah pakcik itu bersama peguamnya. Entah apa yang dikatakan kepada pakcik itu, akhirnya pakcik itu terpaksa jual tanah yang disewakan itu kepada Cina penyewa tadi.

Sunday, September 23, 2012

Cerita pendek 1

Minah kini kembali ke pangkuan keluarga setelah hampir 5 tahun menghilangkan diri.

Dia masih mahu menyalahkan ibu bapanya. Dia kata pada ibunya :

Kenapa mak dan ayah tak pun cari Minah masa Minah lari dari rumah. Macam mak dan abah tak sayang Minah.

Mendengarkan itu, ibunya berkata :

Aku jaga kau sejak dari dalam perut hingga keluar ke dunia dan besar panjang. Itu pun kau tak dapat rasakan yang mak sayangkan kau. Kau tu yang ikutkan jiwa setan.

Minah tersedak mendengar kata2 ibunya itu seolah2 dia tersedar dari kesilapannya. Sedaknya hingga buat dia sesak nafas lalu tersungkur dan meninggal dengan segera.

Wednesday, September 12, 2012

Pelega Gout

1. Jagung.

2. Celery.

Disamping itu jangan makan makanan yang menggalakkan gout (Lain orang lain puncanya - kena ingat sendiri. Ada yang tak boleh minum teh, ada yang tak boleh minum kopi, milo dan sebagainya.) Tapi biasanya elakkan makan daging lembu, daging kambing, kekacang.

Thursday, August 30, 2012

UMNO harus mempromosi solat syukur

Jika benar atau jika UMNO percaya bahawa negara ini telah mencapai kemajuan dibawah pemerintahan BN maka UMNO harus mengetuai majlis-majlis solat kesyukuran di seluruh negara sebagai cara tidak lupa kepada Allah SWT atas rezeki yang dikurniakanNya. Ingatlah jika kita bersyukur nanti Allah akan menambah rezeki kita. Jangan jadi seperti Qarun yang menganggap kekayaannya adalah hasil usaha dan kepandaiannya semata-mata, akibatnya Allah menarik balik kekayaannya. Lagi pun, mungkin solat syukur lebih disukai oleh Allah dari solat hajat (?).

Sunday, August 26, 2012

Terma 'Raja Berperlembagaan' tidak ada dalam perlembagaan

Constitutional Monarchy adalah terma ciptaan orang-orang tertentu yang digunakan untuk tidak setuju dengan sistem yang ada. Memang biasa terma-terma dicipta untuk mempengaruhi orabg ramai yang mudah kagum dengan permainan bahasa.

Sunday, August 19, 2012

Dana untuk membeli harta bukan bumi yang dilelong

Orang Melayu perlukan satu dana yang berfungsi untuk membeli harta-harta milik bukan bumi yang dilelong, kemudian menjual harta itu kepada bumiputra dengan mengambil keuntungan yang sedikit sahaja. Cara ini akan sedikit sebanyak memulihkan tanah Melayu untuk kembali menjadi milik orang melayu.

Wednesday, August 15, 2012

Jangan Cakap "Tuhan Bayar Tunai"

Frasa seperti ini setingkali diungkapkan oleh sesetengah golongan bila dah marah sangat terhadap perbuatan seseorang. Sebaiknya hindari dari bercakap seperti ini kerana :

1. Ia berupa doa atau harapan semoga orang yang melampau perbuatannya itu dibalas dengan segera. Ini berentangan dgn ajaran agama Islam yg melarang umatnya berdoa minta Allah timpakan musibah kepada seseorang lain.

Tuesday, August 14, 2012

Berapa Peratus Tanah Dimiliki Bukan Bumiputra

Saya rasa ramai yang mahu tahu berapa peratus tanah di tanah melayu dimiliki oleh bukan bumiputra samada oleh individu atau korporat. Seperti ada sedikit misteri mengapa data ini tidak didedahkan atau minta didedahkan oleh pihak-pihak tertentu. Data mengenai peratus pegangan saham mudah diperolehi. Data lain seperti bilangan sekolah dan sebagainya mudah diperolehi. Di daerah muar kalau kita mengagak secara rambang boleh dikatakan pemilikan tanah oleh bukan bumi boleh dikatakan mencecah 60 peratus. Apakah sebenarnya tanah melayu ini bukan lagi 'tanah melayu' dan fakta ini disembunyikan? Bagaimana kalau bukan bumi menuntut pemerintahan negara berasaskan peratus pemilikan tanah, bukan berasakan undi seperti sekarang ini?

Tuesday, June 19, 2012

Persempadanan tanah : untuk UMNO tolong

pada masa ini banyak masalah persempadanan tanah dialami oleh pemilik2 tanah bumiputera dan tak dapat diselesaikan disebabkan kos juruukur yang tinggi. UMNO boleh mengambil peranan undtuk menubuhkan satu senarai juruukur yabg bersefia memberi diskaun hingga 50% dari kos biasa. keujudan senarai ini boleh menimbulkan situasi menang-menang bagi ketiga2 pihak terbabit.. Contoh masalah ialah sempasan ta

Konsep warganegara : ada ke dalam Islam?

Kalau tak silap saya, konsep warganegara tidak ada disebudalam Quran. Konsep ini direka oleh orang Barat dalam urusan dunia mereka dan ditiru oleh orang Islam. Selagi konsep ini tidak menyalahi syariat, tidak mengapa, tapi bila ia menyalahi syariat maka ia harus dibetulkan. Mesti ada orang yang berusaha untuk membetulkan. Contohnya kalau ada undang2 berkaitan kewarganeraan yang menyekat membeli tanah di india oleh kerajaan india jika bakal pembeli bukan warga india maka undang2 ini mesti didedahkan kesalahannya dan ditentang.

Monday, May 21, 2012

Negara kita bukan negara mendidik

Negara kita menuju kearah negara yang bukan mendidik tapi kearah negara Lu Fikirlah Sendiri. Orang2 yang dilantik menjadi pemimpin takut untuk mendidik rakyat yang sepatutnya dibawah pimpinannya.

Sunday, May 20, 2012

Ada tangan ghaib ... ?

Di Malaysia seperti ada tangan ghaib yang memberi arahan kepada pemimpin-pemimpin tertinggi Melayu supaya mengikis hak Melayu dan Islam secara sistematik ...

Nik Aziz dan Hj Hadi lupa pada hadith ini

Hadith Qudsi no 12 Narrated / Authority Of: Abu Huraira I heard Allah's Messenger (PBUH) saying: There were two fraternal persons among the Children of Israel. One of them was engrossed in committing sins while the other was devoted to worship. The devotee used to see his fellow committing sin and advise him: Desist from doing so. One day when he found his fellow committing sin. He said to him: Avoid it. His fellow said: Leave me alone. Have you been sent out as a vigilant on me. The devotee said: By Allah, He will neither forgive you nor admit you to Paradise. When they died, they were gathered before the Lord of the worlds. Allah asked the devotee: Were you assured of knowing Me or were you having power over what was in My Hands? Then He said to the sinner: Go and enter Paradise by My Mercy; and ordered the angels about the devotee: Lead him to Hell. (This Hadith is sound and reported by Abu Da'ud in his Sunan). After narrating the Hadith, Abu Huraira commented: By Him in Whose Hand my soul is: One word spoken by the devotee ruined his good deeds in the world as well as in the Hereafter. *This Hadith signifies that no body should claim whether one would enter Paradise or step into Hell because the verdict here, is for Allah Who is All-Omnipotent over every thing, will decide whatever He likes. A righteous person is required to do good and avoid evil for the sake of Allah only and advise others with the same. He should not say such words as to challenge the authority of Allah. Moreover, it is wrong to feel desperate from the Mercy of Allah.* Hadith Qudsi no: 13 Narrated / Authority Of: Jundub that Allah's Messenger (PBUH) stated that a person said: By Allah! Allah will not forgive so-and-so (person). Thereupon Allah, the Exalted, remarked: Who is he who swears by Me (and says) that I will not forgive so-and-so (listen!) Verily I have forgiven so-and-so and nullified your deeds, or as the Messenger (PBUH) said. (This Had'ith is sound and reported by Muslim and also mentioned in Mu'jam At-Tabrani AI-Kab'ir). *This Hadith teaches us the politeness needed by a Muslim towards Allah (SWT) and that one should not involve himself in matters that are left for Allah (WT) to decide i.e. nobody can know who will go to Hell and who will enter Paradise.

Melayu/Bumiputera Malaysia makin hilang semangat persaudaraan Nusantara

Kerana mahukan sokongan orang India, beribu-ribu orang India yang tiada sijil kelahiran telah diberi kerakyatan, tetapi beribu-ribu bumiputera dari Nusantara mengalami masalah yang amat sulit untuk mendapat taraf warganegara.

Saturday, May 19, 2012

Mencium cincin menular pada pemain bolasepak

Budaya mencium cincin dijari bukan amalan dalam Islam. Ia adalah amalan dikalangan penganut Katolik iaitu seseorang yang dibenarkan mencium cincin di jari bishop dianggap teleh diberi penghormatan yang tinggi. Ramai pemain bolasepak beragama Katolik mencium cincin di jari sendiri selepas menjaringka ada beberapa pemain liga Malaysia yang kita anggapn gol sebagai tanda syukur kepada bishop mereka. Sekarang ada beberapa pemain liga Malaysia yang kita anggap beragama Islam telah kelihatan melakukan amalan ini. Contohnya ialah Mohd Gaddar dan seorang bekas pemain negara yang pendek gempal yg dulu pernah bermain di sebuah kelab di Perancis (tak ingat namanya).

Sunday, May 13, 2012

BERSIH yang perasan

Selepas demo bersih 28 April, kalau kita baca komen2 penyokong bersih di web seperti di G+, youtube dan fb, kita akan dapati mereka menganggap tindakan mereka adalah mewakili rakyat. Semasa mereka berdemo mereka melaungkan 'hidup hidup, hidup rakyat'. Saya hairan dari mana mereka boleh menjadi begitu perasan seolah-olah mereka mewakili mewakili rakyat, bila dan bagaimana mereka mendapat mandat untuk bertindak bagi pihak rakyat. Saya sebagai rakyat merasa sangat geram kerana saya tidak pernah memberi mandat kpd mereka untuk bertindak bagi pihak saya.

Kalau Hindu Jadi PM

Saya pernah bekerja disebuah syarikat asing tapi HR dan GM dipegang oleh orang Hindu. Mereka telah membuat polisi bahawa kantin tidak boleh menjual masakan dari daging lembu walaupun pekerja Hindu hanya 10 peratus dari keseluruhan pekerja. Dimasa bulan puasa pula pekerja Hindu ini selamba makan depan pekerja muslim. Tak dapat dibayangkan kalau Ambiga atau Karpal dan seumpamanya jadi PM, mungkin daging lembu tidak boleh dijual di Malaysia dan orang Islam tidak boleh korban lembu.

Wednesday, May 9, 2012

Demokrasi : Kebebasan Untuk Percaya Dan Tidak Percaya

Dalam sistem demokrasi, setiap orang ada kebebasan untuk percaya atau tidak percaya terhdp sesuatu. Orang yang percaya, dalam proses kepercayaannya tidak boleh mengambil tindakan yang menyusahkan orang yang tidak percaya, dan tidak boleh mengatakan orang yg tidak percaya itu bodoh. Begitu juga, orang yang tidak percaya, dalam proses ketidakpercayaannya tidak boleh mengambil tindakan yang menyusahkan orang yang percaya, dan tidak boleh mengatakan orang yg percaya itu bodoh. Ini sesuai dgn ajaran Islam yg menyatakan untukmu agamamu dan untukku agamaku. Dalam hal tindakan oleh Bersih, org yg percaya ada penipuan oleh SPR, tidak boleh memaksa orang yg tidak percaya supaya percaya kerana org yg tidak percaya jg ada asas mengapa mereka tidak percaya.

Saturday, April 28, 2012

Lawak TV3

Dalam segmen berita oleh TV3 jam 8 mlm, TV3 telah menghantar seorang wartawan Cina kafir untuk mengulas kegagalan MAIS membangunkan tanah wakaf yg diwakafkan oleh seorang pewakaf. Maka wartawan itu pun mulalah mengutuk dan menyalahkan MAIS. Lawaklah TV3 ni.

Friday, April 20, 2012

Kita Disuruh Membesarkan Allah

Dan katakanlah: "Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya; dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh!"

(Al-Israa' 17:111)

Kita membesarkan dan memuliakan Allah dalam segala aspek. Salah satu aspek ialah aspek bahasa dimana kita menggunakan perkataan yang berbeza bagi Allah, contohnya kepada manusia kita mengucapkan terima kasih tapi kepada Allah kita mengatakan Syukur. Bagaimanapun sejak akhir2 ini ada program tv yang menyebut 'terima kasih Allah'. Ini menjadikan Allah itu sama taraf seperti manusia, seperti anggapan kristian bahawa Tuhan itu menjadi manusia.

Tuesday, April 17, 2012

Kita umat Allah atau hamba Allah?

Dalam drama tv7 Bukan Untukku 17.4.2012 terdapat ucapan Memey yang menyebut Allah akan melindungi umatnya yang memohon kepadanya. Adakah ini disengajakan? Frasa ini merendahkan Allah ke tahap manusia seperti Jesus dalam pegangan kristian.
Published with Blogger-droid v2.0.4

Saturday, March 17, 2012

Gaji RM700 untuk masak aje?

Sehari berapa kali masak? Lepas masak, tak payah hidangkan? Amah tukang hidang tu orang lain? Keje cuci pinggan lepas makan pun amah lain? Amboi betul2 mata duitan la Indon ni.

Friday, March 16, 2012

Menonton Cerita Kekejaman

Pukul 11 mlm, TV1 menayangkan cerita bagaimana menyiksa orang dgn mencucuk jarum ke bahagian2 badan. Apakah tidak ada org yg belajar darinya? Kemana TV1 dan kerajaan nak bawa penonton?

Monday, March 5, 2012

Gaji minima hendaklah lebih jauh tinggi dari belanja menyimpan banduan

Dikhabarkan kerajaan akan mengumumkan gaji minima sedikit masa lagi. harap-harap amaunnya hendaklah lebih tinggi dari amaun yang kerajaan belanjakan untuk menjaga seorang banduan. kalau tak silap, kerajaan membelanjakan amaun lebihkurang RM600 untuk seorang banduan dalam sebulan. bayangkan seorang banduan yang tak perlu menyewa rumah, tak perlu bayar tambang, tak perlu belanja minyak, tak perlu jaga anak, tak perlu beli baju, bayar insuran, road tax dan sebagainya boleh dapat RM600. Tak adillah kalau gaji minima rakyat malaysia yang bekerja untuk menambah ekonomi negara hanya dapat RM600. Amaun yang munasabah gaji minima ialah RM1,500.

Sunday, March 4, 2012

Betulkah Hudud Keatas Bukan Islam Juga?

Maknanya org kafir minum arak dan berzina dan mencuri akan dihukum bawah hudud? Tak silap saya Nabi pernah menyuruh menghukum seorang Yahudi mengikut hukuman dalam Taurat.

Saturday, March 3, 2012

Masalah Badan Sama, Nama Lain

Ramai waris-waris orang Melayu mengalami masalah disebabkan orang tua mereka dahulu mempunyai nama yg berbeza antara yg tertera di kad pengenalan dgn yg terdapat di dokumen lain contohnya geran tanah. Saya cadangkan agar UMNO mengumpul data waris2 yg mengalami masalah ini dan mencari jalan penyelesaian yg seragam. Kalau beribu2 orang India dapat diberi kewarganegaraan sebagai satu penyelesaian kpd masalah mereka, mengapa tidak org2 Melayu dibantu menyelesaikan masalah ini. Mungkin Dato Azreez boleh tolong tengokkan.

Sunday, February 26, 2012

Belum Mahir Alif Ba Ta Dah Disuruh Baca Arab

Murid darjah 1, belum kenal Alif Ba Ta, dah disuruh baca dan cakap Arab. Pelik sungguh dgn cara belajar sekarang. Cikgu taunya marah murid kalau murid tak tau baca Arab. Macamana murid nak tau, alif ba ta pun cikgu belum ajar. Senangnya keje cikgu, suruh murid tanya ibu bapa. Akhirnya murid dan ibubapa main belasah aje. Ibubapa pun bukan tau Arab. Sejak bila ibubapa mahir cakap arab. Cikgu pula kedekut ilmu, nak beritau murid satu ilmu pun cukup susah. Inilah silap sistem pelajaran, murid kecil pun dah tertakluk bawah sistem facilitating bukan teaching.

Wednesday, February 22, 2012

Harimau Muda lwn Jepun

1. Pemain msia tak pandai tampan bola. Bola mesti melantun agak jauh. Ini masalah lama. Jurulatih apa buat? Beza dgn pemain Jepun, bola ditampan sentiasa lekat dikaki.

2. Canguk, cuai. satu lg sikap pemain msia yg dh lama dipakai. Tak bole hilang ke ek?

3. Tamil Arasu, jgn ambil pemain ini lg. Tak nampak apa motif dia main bola. Rajin babi buta.

Gugurkan jurulatih ong kim swee kerana

1. Samada gagal memilih pemain.
2. Atau gagal membentuk pemain.
3. Atau gagal membentuk permainan.

Saintis kata 'by chance' ...

Dari : http://www.smh.com.au/technology/sci-tech/nanotransistor-breakthrough-to-offer-billion-times-faster-computer-20120220-1thqk.html SYDNEY :: scientists have built the world's tiniest transistor by precisely positioning a single phosphorus atom in a silicon crystal. The nano device is an important step in the development of quantum computers – super-powerful devices that will use the weird quantum properties of atoms to perform calculations billions of times faster than today's computers. Michelle Simmons, of the University of NSW, said single atom devices had only been made before by chance and their margin of error for placement of the atom was about 10 nanometres
Saints kata by chance. Sebagai orang Islam, kita kata itulah rahmat yang Allah beri pada manusia.

Saturday, February 18, 2012

Sumbangan Orang Cina Kpd Malaysia

Orang cina dpt memberi sumbangan kpd malaysia kerana org melayulah yg memberi peluang dan prasarana utk org cina berbuat demikian. Yg utamanya ialah dgn memberi kewarganegaraan kpd org cina. Peluang itu sampai ke peringkat hingga org cina lupa kpd fakta ini malah berani berkata bhw org melayu tidak menyumbang apa2 kpd kemajuan ekonomi negara. Pemimpin melayu generasi terkini juga mula angguk2 dengan pegangan org cina itu.

Bagaimana Muslim Memandang

Bagi muslim, semua isu di dunia ini adalah isu agama, sebab Islam itu lengkap dan meliputi. Bagi orang bukan Islam, sesuatu isu itu mungkin isu agama dan mungkin juga bukan isu agama (budaya). Ini kerana agama bukan islam itu tidak lengkap dan tidak meliputi. Apabila seorang wanita memakai baju, bagi muslim ia adalah isu agama (menutup aurat atau tidak). Tapi bagi bukan Islam, ia bukan isu agama tapi hanya isu budaya. Bagi muslim, ada yang lebih tinggi dari budaya, iaitu agama. Bagi non-muslim, budaya itu sama paras dengan agama. Ada pertembungan antara cara memandang sesuatu isu, antara cara muslim dan cara bukan muslim. Orang bukan Islam hampir langsung tidak memahami cara Muslim memahami kerana mereka tidak ada konsep 'agama itu lengkap'. Tapi orang Islam sedikit sebanyak boleh faham cara non muslim memahami sesuatu isu. Sekarang ini non muslim cuba menerapkan cara mereka memahami sesuatu isu keatas orang islam iaitu mereka mahu orang islam mengikut cara mereka memahami sesuatu isu. Apabila ada pemimpin Islam dipakaikan nandek oleh pendita hindu, ada org islam yg menganggap nandek itu budaya, sedangkan jelas nandek itu dipakai bagi membuktikan seorang hindu baru saja membuat ritual sembahyang. Jadi ada org islam yang sudah tertipu.

Wednesday, February 8, 2012

Kalau Shahrizat terlepas

Kalau kes NFCorp kira ok, maknanya confirm lepas ni tiap menteri, timbalan menteri, menteri besar, ketua menteri, ketua kampong, guru besar dan lain-lain ketua organisasi boleh suruh suami atau isteri masing2 tubuh syarikat dan dapatkan kontrak dari organisasi dimana suami atau isteri itu bekerja.

Nama Muhammad Tapi Makan Rasuah

Dari 11 pemain bola yang dihukum gantung dari bermain seramai 6 orang mempunyai nama yang bermula dengan Muhd atau Mohd atau Muhammad. Sedihnya nama mulia tidak dijaga.

Wednesday, January 25, 2012

Hang Tuah dan Naga

Orang Cina mempersoalkan ketulinan kisah Hang Tuah. Ramai orang Melayu, termasuk para pemimpin Melayu, yang terhangguk-hangguk mengiyakan cakap-cakap orang Cina itu. Tapi orang Cina dan sebahagian Melayu itu tidak mempersoalkan ketulinan atau keujudan naga yang yang disambut secara besar-besaran saban tahun. Melayu tu, bodoh ke hape ?

Tuesday, January 17, 2012

Cadangan : wajibkan sesi agama keatas syarikat-syarikat

1. Sekarang ini, masalah aqidah dikalangan kakitangan muslim yang bertugas di syarikat-syarikat yang bukan muslim dan bercampur dengan kakitangan bukan muslim adalah agak menakutkan.

2. Saya sendiri tahu ada kenalan saya yang berkahwin dengan perempuan Sikh dan sekarang kerap berkunjung ke kuil Sikh.

3. Rata-rata, orang bukan muslim sudah berani untuk mendakwah orang-orang Islam bukan secara sengaja tapi melalui ucapan-ucapan dan perbuatan mereka. Maklumlah, apabila sudah rancak berbual, mereka akan tercakap tentang dasar-dasar dan pegangan dan pendapat-pendapat mereka.

4. Apabila kakitangan Islam didakwah sebegitu, siapakah yang menolog meeka ? Apakah pihak berkuasa agama atau muslim lain akan berkata 'itu dia punya pasal untuk pertahan aqidah dia' ?.

5. Saya sangat berharap agar ada undang-undang yang mewajibkan syarikat-syarikat samada yang dikuasai oleh muslim atau bukan muslim untuk mengadakan sesi belajar agama sekurang-kurangnya sejam dalam sebulan di premis mereka, dimana kakitangan muslim boleh diajar soal-soal aqidah dan lain-lain termasuk untuk bertanya hal-hal agama.

6. Harp-harap sesi itu bukan bercakap tentang sabar, poligami tapi hendaklah soal Tauhid. saya percaya, muslim yang kuat tauhidnya juga akan rajin bekerja dan syarikat juga akan mendapat rahmat dar Allah.

7. Bukan semua muslim dapat belajar agama dari muda lagi. Ada yang sambil lewa masa muda. Oleh itu pelajaran agama hendaklah berterusan. Pihak berkuasa agama hendaklah mengambil peranan, jangan hanya tahu mentadbir dan menghukum tapi tak berani nak berdakwah. Negara kta adalah Islam agama resminya. Tidak salah kalau kita memperkuatkan pengetahuan Islam dikalangan orang Islam. Negara telah menentukan tempoh masa muslim untuk bekerja memperkayakan negara, apa salahnya negara meluangkan masa untuk pekerja muslim belajar agama dalam waktu bekerja.

Sunday, January 15, 2012

"yang Baik dari Allah" vs ujian Allah

Kita tahu yang baik itu dari Allah dan yg buruk itu dari diri kita sendiri. Tapi apabila Allah mendatangkan ujian pd kita, ini bermakna Allah menimpakan suatu yg buruk pd kita. Seperti ada pertentangan. Ada sesiapa sudi jelaskan?

Friday, January 13, 2012

Jangan pernah kata "Aku memperjuangkan Islam"

1. Dalam Quran ada ayat yang menegah orang Islam berkata kita ini memperjuangkan Islam kerana sebenarnya kita bejuang untuk diri sendiri. 2. (Aku akan cuba ingat semula dimana ayat itu - maklumlah orang biasa, tak kuat ingatan). 3. Islam tidak perlu diperjuangkan kerana Allah yang menjaga Islam. 4. Dari ayat itu, tidaklah wajar kita menamakan organisasi kita satu organisasi yang memperjuangkan Islam. Lebih wajar kita menamakan organsasi kita satu organisasi yang memperjuangkan nasib kita. Sebagai muslim, kita memperjuangkan nasib kita, bagaimana kita mahu mengamalkan Islam dengan lebih sempurna dan kurangkan halangan-halangan untuk kita melaksanakan dan menambah keimanan kita terhadap Islam.

Monday, January 9, 2012

901 = January 9 = Surah 9 Ayat 1 = At Taubah Ayat 1

"(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah dan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka)." 901 dipilih sebagai tarikh keputusan bicara DSAI. kain-kain rentang sebelumnya telah dibuat yang membesarkan tarikh ini. Apakah satu kebetulan buat DSAI supaya membaca surah At-taubah ?

Saturday, January 7, 2012

Anwar kalau bercakap bagaikan nyanyian merdu

Anwar kalau bercakap memang sedap didengar, mengasyikkan, kalah lenggok suara Siti Norhaliza. Tapi tulah saja kepandaian Anwar, iaitu bercakap. Dari segi melaksanakan sesuatu, hancur. Aku masih ingat masa Anwar dilantik jadi Menteri Pertanian dulu. Rata-rata orang kampung naik semangat bila Anwar jadi Menteri Pertanian sebab mengharapkan adanya revolusi pertanian dan dasar-dasar baru pertanian yang mendatangkan faedah banyak kepada orang kampung dan petani, sesuai dengan aura kepetahannya bercakap. Tapi, selepas hampir setahun jadi Menteri, tak ada satu pun yang nampak ada kesan besar kepada petani. Seolah-olah Anwar cuma duduk dikerusi Menteri dan laksanakan dasar yang sedia ada, tiada pembaharuan, tiada reformasi. Akhirnya selepas 2 tahun, semangat orang kampung pun hilang. Anwar dilantik jadi Menteri lain. Orang kampung dah tak kisah Anwar ada atau tak ada. Cuma itulah kekuatan Anwar, petah bercakap. Adakah nama Anwar ada dicatatkan dimana-mana institusi berkaitan pertanian ? Tak ada. Ada orang tanam pokok dan beri nama Anwar ? tak ada. Tak ada jasa cemerlang Anwar yang boleh direkodkan untuk tatapan generasi anak petani di masa depan.

Monday, January 2, 2012

Jari telunjuk bergerak-gerak

... tanda nak hilang sebahagian punca rezeki ? Beberapa hari lepas berlaku berturut-turut selama beberapa hari. Bila ia berhenti, penyewa rumah saya kata dia tak menyewa lagi mulai semalam. Wallahua'lam.

Thursday, December 29, 2011

"Malaysian boy" menyakitkan hati dan telinga

Seorang gadis Melayu (muslim /) bertudung terkinja menyanyikan baris lirik "bawalah aku kemana saja, ketimur barat atau utara .." dalam lagu "Malaysian boy" yang kerap disiarkan di TV Malaysia (negara Islam ?) biasanya dalam waktu yang agak malam. 1. Selayaknya baris-baris lirik ini diharamkan siarannya. 2. Keman perginya orang JAKIM, IKIM, ustaz2 yang berdiam diri ? 3. Kemana arah yang nak dibawa orang-orang muda Malaysia muslim oleh para pemimpin muslim Malaysia ?

Wednesday, December 21, 2011

Cannot edit my blog using Samsung Galaxy S 2

I tried a few browsers ie Dolphin, Firefox, Skyfire, etc, all cannot work. Disappointing. Samsung Galaxy S 2 is not powerful enough to enable blog editing.

Sunday, December 4, 2011

Waktu haram untuk bersolat

1. Selepas subuh hingga terbit matahari. 2. Sebaik terbit matahari hingga lebihkurang 30 minit selepas nya. 3. Ketika matahari betul-betul diatas ubun-ubun kepala dan condong sedikit. 4. Selepas solat Asar hingga terbenam matahari (cahaya kekuningan). 5. Ketika timbul kekuningan hingga masuk waktu maghrib. Kekecualian : 1. Solat di Mekah. 2. Mengqada'kan solat. 3. Solat Jumaat.

Friday, December 2, 2011

Bila Cina dan India tak pandai bahasa Melayu

Kesan yang mudah dilihat : 1. Susah nak kutip cukai dari diorang ni. Sapa yang rugi ? 2. Susah nak fahamkan mereka tentang dasar kerajaan. Siapa yang rugi ? 3. Mereka akan bina kehidupan dalam kelompok mereka sendiri. jadi, lu pikirlah sendiri wahai pemimpin Melayu.

Sunday, November 20, 2011

Siapa yang pilih warna biru pada bendera ?

Setiap bendera yang diterima pakai oleh sesebuah pertubuhan mesti ada orang dibelakangnya yang setuju atau suka dengan warnanya ... Bendera PKR, siapa ketua yang menyetujui penerimaannya hingga serupa dengan warna bendera yang lain itu ...



















Nak tau juga, kenapa bilangan warna (2) pun sama ?

Catitan : Kegelapan biru berbeza-beza. Sila check di rumah pakcik Google.

Friday, November 18, 2011

PPSMI adalah cara lama.

PPSMI is old method. MBIMBM is a new way to go. MBIMBM is more comprehensive. It will make students good in English in all subjects, not only Math and Science.

Thursday, November 17, 2011

Cerita porno boleh saja asalkan tak menyuruh buat

Kalau kita katakan pada orang kristian bahawa dalam bible mereka ada banyak kisah porno, mereka akan mengaku memang ada tapi mereka akan cepat menambah bahawa ceita porno itu semata-mata cerita dan tak ada suruhan dalam bible supaya umat kristian melakukan porno. Inilah pegangan orang kristian dalam hal porno. Cerita porno boleh asalkan tak ada suruhan. Sebab itulah banyak cerita porno dibuat oleh umat kristian dalam pelbagai bentuk kerana pegangan yang sedemikian. Malangnya ada pembuat filem muslim yang terikut-ikut dengan pegangan tersebut, walaupun tidak membuat filem porno tapi membuat filem berunsurkan kejahatan melulu yang memaparkan bagaimana kejahatan dibuat. bagi mereka, ini cuma filem, dan mereka tak ada pun menyuruh penonton belakukan kejahatan seperti yang dipaparkan dalam filem mereka. Islam dengan jelas menegah menengahkan kejahatan kepada awam.

Cadangan Penyelesaian kepada AUKU

Ahli-ahli Parlimen pinda Perlembagaan. Benarkan mana-mana Universiti dan Kolej membuat dasar samada aktibiti politik dalam kampus dibenarkan. Jadi nanti ada U yang benarkan dan ada U yang tak benarkan. Mana-mana pelajar yang mahu aktif politik, masuk U yang sesuai. Pelajar yang tak mahu aktif politik boleh masuk mana-mana U. Tiap-tiap U hendaklah terangkan dengan jelas polisi masing-0masing sebelum menerima pelajar masuk U masing-masing.

Friday, October 28, 2011

PPSMI seperti menyuruh bayi makan dengan tangannya sendiri

1. Ia satu pendekatanyang salah dan bodoh.

2. Ia satu agenda busuk hati yang melemahkan murid Melayu yang diterima oleh menteri-menteri Melayu yang tolol.

<--------------------------- >

En Syed,

I do not support PPSMI, because PPSMI is a wrong approach towards english proficiency.

My children experience with PPSMI showed that while they not yet grasp the English, they have to grasp the Math and Science subjects at the same time. This is impossible.

For me, the correct approach is to teach English widely and efectively from early schooling, say Pra-school and up to Standard 3 that make students able to converse and read English material conveniently. Then only teach the subject (math, science and whatever subject) in English, because by that time student would already be able to read english books and understand teachers speaking.

PPSMI is like asking a 6 months baby to feed himself. Stupid idea.

I suspect PPSMI is a bad hidden agenda which is made acceptable by stupid malay ministers.

MBIMBM is better.

Friday, October 14, 2011

Jawapan macam bijak

Kenapa mayat dimandikan ?

Sebab mayat tak pandai mandi sendiri.

Susahnya nak kawin

Susahnya proses nak kahwin di Selangor.

1. Kena cuti untuk ambik borang mohon kahwin di Pejabat Agama. majikan swasta ada peraturan kalau keluar pejabat lebih 2 jam dikira cuti tahun.

2. Borang ada 4 mukasurat. Balik baca borang dulu. Bagi yang pertamakali dapat borang, memang terkebil-kebil nak fahamkan.

3. Isi borang. Bukan senang nak isi hampir 50 ruang untuk diisi. Kena buat sikit-sikit. kalau nak buat sekaligus dalam 2 jam memang tak bole siap.

4. Kena fotostet IC sendiri, IC ayah atau emak, IC bakal isteri. Semua 2 salinan. Kena pergi kedai nak buat fotokopi.

5. Jumpa ketua kampung untuk dapatkan tandatangan di borang. Kalau nasib baik, cari 2 atau 3 kali baru ketua kampung ada kat rumah.

6. Kena jumpa jurunikah tempatan untuk tandatangan pada borang. bagi yang pertamakali nak nikah, kediaman jurunikah mana lah nak tahu. tanya 3 atau 4 orang barulah tahu jurunikah duk kat mana. Lepas tu, bila datang rumah jurunikah, dia tak ada kat rumah. baru tau, rupanya jurunikah tu guru agama sekolah agama. Kena pergi sekolah agama cari ustaz tu. Rupa pun tak kenal, terpaksa banyak bertanya guru2 yang ternampak.

7. Sebelum jurunikah tandatangan, dia soal macam-macam. Rupanya dia minta kita ajak saksi pulak. Terpaksa balik rumah dulu, fikir-fikir siapa yang nak diajak jadi saksi. kalau nasib baik, orang pertama kita minta tolong terus mahu jadi saksi. Bukan saksi nikah, tapi saksi tandatangan. saksi kita terpaksa ambik cuti. kan nyusahkan orang lain tu.

8. Bila saksi dah sedia, jumpa lagi jurunukah. Jurunikah bukan terus tandatangan, tapi soal macam-macam, lebih-lebih lagi kalau dia tak kenal kita. Memang lah dia tak kenal kita. Masa tu kita berdebar-debar, entah-entah jurunukah tak mau sain, alamat aku tak bole kawin. Terbayang nak nikah kat siam aje, senang. Tapi, Bila dia sain, legaaaaa ....

9. Hantar borang yang lengkap ke Pejabat agama. Kena cuti lagi. kalau nasib tak baik, orang ramai kat pejabat agama, kena tunggu giliran. Dah ambik masa sekurang-kurangnya setengah jam. kalau datang dah agak tengahari, staf pejabat agama pun dah penat, dapatlah kita tengok muka dia yang masam dan bahasa kurang PR (public relation).

10. Lepas hantar borang, kena tunggu pegawai tetapkan tarikh nikah. Kalau nasib baik, kena tunggu setengah jam. Kalau tak, mau-mau 2 jam baru dapat tarikh nikah.

11. Lepas dapat tarikh nikah, kena hantar satu salinan ke bakal isteri. kalau dia dekat OK, kalau jauh terpaksa cuti lagi.

Begitulah susahnya nak kawin. kalau dapat bini yang cincai, memang panas hati bila teringat susahnya nak isi borang nak kawin.

Bola berhalangan

Teringat masa kat kampung, main bola di kebun getah. Menarik dan seronok main bola dicelah-celah pokok getah. Mungkin permainan ini boleh diketengahkan dan dipopularkan, dengan sedikit penyesuaian. Setiap pasukan dibenarkan membawa penghalang untuk diletakkan di kawasan masing-masing. Spesifilasi penghalang mestilah ditetapkan, contohnya berat, saiz, tidak tajam, bilangan penghalang, kedudukan penghalang dan sebagainya. Mungkin pasukan boleh membawa basikal, tilam, katil sebagai penghalang.

Monday, October 10, 2011

Bajet 2011 : Kenapa gaji swasta dibiarkan

Kerajaan membenarkan pihak swasta menetapkan gaji sendiri, tanpa gaji minimum. Seolah-olah kerajaan itu bukan dilantik untuk menjaga kaum pekerja swasta. Apabila pihak swasta dibenar menetapkan gaji sendiri, tentunya pihak majikan swasta akan memberi gaji paling rendah seboleh mungkin kepada kakitangannya. Hasilnya, syarikat akan untung lebih besar. Apabila syarikat untung lebih besar, mereka akan bayar cukai lebih besar. Seterusnya, kerajaan dan kakitangannyalah yang akan untung lebih besar kerana mereka akan dapat peluang dari pungutan cukai yang banyak hasil menekan gaji pekerja swasta.

Monday, September 26, 2011

Dasar Kerajaan BN sekarang

Rakyat nak melalak, melalaklah, asalkan jangan bergaduh. Rakyat boleh melalak, tapi ingat, keputusan akhir ditangan kerajaan. jangan bantah keputusan kerajaan.

Tuesday, September 20, 2011

Satu masa, undi sudah tidak berguna

Dengan keujudan NGO-NGO yang vokal dan pengujudan bahagian-bahagian di jabatan PM seperti Pemandu dan sebagainya, satu masa suara rakyat melalui undi dalam pilihanraya sudah tidak berguna lagi. Pihak-pihak ini yang menentukan hala tuju kerajaan yang menang dalam pilihanraya. Melalui cara inilah juga, bukan Melayu akan menguasai kerajaan setelah mereka akan mengambil masa sangat lama jika mahu berkuasa melalui jalan politik dan pilihanraya.

Bentuk Mata bahaya ?


M. Manoharan


Peguam yang sedang menghadapi tuduhan membunuh Sosilawati :





Bentuk mata kedua-dua manusia ini ada persamaan.

Lepas ini kena berhati-hati dengan orang yang bentuk mata macam ni.